söndag 14 september 2008

Inledning

Att jobba som flygvärdinna eller flygvärd är för många en dröm.

Ända sedan trafikflygets barndom har det legat ett glamoröst skimmer över jobbet som kabinpersonal.

I trafikflygets tidiga år var jobbet ett riktigt äventyr.

Buller, åksjuka, trånga och dragiga flygplanskabiner, långa turer och osäkerhet kring om man över huvud taget kunde starta på grund av väder och vind.

Under guldåren på 1950- 60- och 70- talen flög man allt snabbare och bekvämare.
Flygplanen kunde nu flyga högre och snabbare.

I och med tryckkabinens införande kunde flygplanen flyga allt högre, ovanför moln och oväder, vilket gjorde flygresan behagligare.

Jet- drivna flygplan gjorde att resan gick snabbare. Man kunde nu överbrygga hav och sammanbinda kontinenter på endast några timmar.
Resor som tidigare tog dagar och veckor att göra med fartyg, tog nu endast ett antal timmar. Nya begrepp som ”Jetlag” och ”Jetsetter” myntades.

Flyget var fortfarande en lyx. Länge var flyget ämnat endast för de rika som hade råd att flyga. En flygbiljett kunde kosta flera månadslöner för en vanlig arbetare.
Att på denna tid få jobb som flygvärdinna var för många unga kvinnor som att vinna högsta vinsten.

Man skulle vara kvinna, ung, vacker och ogift för att komma i fråga för att ens få söka till en tjänst. Många sökte, men få var utvalda.

På 1970-talet blev det vanligare att även män arbetade som kabinpersonal.

Allt fler människor fick nu också råd att flyga. Flyget blomstrade upp.

På 1980- och 90- talen fortsatte flyget att öka dramatiskt. ”Folkflyget” blev ett begrepp.

Flyget har fortsatt att expandera. Lågprisflyget har blivit ett begrepp.

Allt fler jobbar inom flygbranschen, för en kortare eller längre tid i sitt yrkesverksamma liv.

Fortfarande har jobbet som flygvärdinna, flygvärd, steward, perser, eller kabinpersonal ett stänk av glamour och spänning över sig.

Som en pensionerad Amerikans flygvärdinna uttryckte det. ”- Det är som om man får jetbränsle i blodet. Har man en gång jobbat som kabinpersonal så vill man fortsätta”.
”Skulle jag få chansen att flyga igen så skulle jag inte tveka att göra det”


Jobbet som kabinpersonal är nu inte bara en glamorös dans på rosor.

Jobbet kan vara både hårt slit och fysiskt och psykiskt ansträngande.

Buller, tidiga morgnar och sena kvällar, regn och kyla, stressiga flygningar och korta markuppehåll sliter på hälsan.

Jobbet kan se mycket olika ut beroende på vilka sträckor man flyger, hur långa sträckor man flyger, i vilket klimat man flyger, vilket bolag man jobbar i, och inte minst vilken typ av flygplan man flyger.

Jobbar man ombord på ett relativt litet flygplan så är man själv i kabinen. Du är både ”chef och dräng” samtidigt. Jobbar man ombord på ett större flygplan jobbar man som en del i en större besättning där hierarkin kan vara påtaglig.

Inom vissa bolag med liten personalomsättning eller bolag som det är populärt att jobba på är karriärstegen lång. I sådana bolag kan det ta lång tid att komma upp sig i kabinen och bli kabinchef.

Flyger du som kabinpersonal i ett litet bolag kan du snabbare göra karriär. Alla känner alla och besluten fattas nära personalen.

Lönen och betalningen varierar beroende på flygbolag.

Rörligheten inom branschen är stor. Många slutar och börjar en ny karriär inom andra yrken.
Det är utan tvivel en mycket bra och rolig erfarenhet att ha jobbat som kabinpersonal.
Man kommer många människor in på livet och lär sig att hantera folk.

Om jag jämför med olika vårdyrken så kan jag ibland tycka att ytligheten är stor bland många som jobbar i kabinen, vilket är trist. Jobbet kräver både ansvarskänsla och engagemang.

Många tror att jobbet är simpelt och att vem som helst kan klara av det.
Man kan tycka att ”det är väl inte så svårt att servera lite kaffe!”
Av erfarenhet vet jag att alla som söker till utbildningen inte klarar av den beroende på en eller annan orsak.

Dessutom är det så att huvuduppgiften för kabinpersonalen är inte att servera mat och dryck, sälja sprit och parfym eller att se glad och sexig ut. Huvuduppgiften för kabinpersonalen är att övervaka och befrämja flygsäkerheten.

Kabinpersonal räddar liv! Det är ett faktum.

Ni kanske kommer ihåg olyckan med en Air France Airbus A340 i Canada för ett antal år sedan.
Planet kanade av landningsbanan och fattade eld. Evakueringen gick enligt planerna och alla ombord överlevde tack vare kabinpersonalens insats. Planet totalförstördes i branden.

Detta är bara ett exempel på hur kabinpersonalens arbete kan innebära skillnaden mellan liv och död för passagerarna.

Jag önskar att alla flygpassagerare tänkte på det nästa gång de flyger.

Känner du för att prova på jobbet som flygvärdinna eller flygvärd, så räds inte att söka!

På denna sida skall jag försöka belysa jobbet som flygvärdinna / flygvärd .

Välkommen!

Inga kommentarer: